close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מדוע רחל אחרונה

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק עו מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק עו מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

מדוע רחל אחרונה

"וישם את השפחות ואת ילדיהן ראשנה ואת לאה וילדיה אחרנים ואת רחל ואת יוסף אחרנים" (לג,ב).

מדוע יעקב שם את רחל אחרונה?

נלע"ד בעזה"י שבנוסף על כך שרחל היתה החביבה ביותר על יעקב אבינו, היתה לו סיבה נוספת וחשובה ביותר לשים אותה אחרונה. המטרה החשובה ביותר שעמדה בפני יעקב היתה להקים את עם ישראל מזרע שנים עשר בניו [עיין בדברי חז"ל שהבאנו בסוף המאמר הקודם]. לכן, בראש מעייניו היתה הצלת בניו ולא הצלת נשותיו.

הסיבה

שיעקב שם את בני לאה והשפחות לפני רחל לא היתה מפני שהיו חשובים בעיניו פחות מרחל, אלא מפני שידע שמיקומם של בניו, אם הם בתחילת משפחתו או בסופה לא ישפיע על גורלם, כיוון שהם בכל מקרה יבואו ויעזרו לו להלחם ולא יברחו, ורק לגבי נשותיו החלשות שאין בהן כוח להלחם ובזמן צרה יברחו, יש לאשה הנמצאת בסוף המחנה סיכוי גדול יותר להנצל.

כיוון שיעקב ידע בנבואה שחסר לו ילד אחד מהיב' שבטים, וכן ידע שרק רחל ילדה בן אחד, שיער יעקב שהקב"ה לא יבזה את רחל הצדקת וגם לה יהיו שני בנים, לפחות כמו השפחות, ולכן הציב אותה בסוף, כדי שתהיה בטוחה יותר מכל שאר נשיו, על מנת שתוכל ללדת את הבן השנים עשר. גם אם ח"ו היה עשו מצליח לפגוע בנשותיו, מכל מקום קיווה יעקב שלפחות רחל תישאר בחיים ולכן שם אותה בסוף המחנה.

לפי הסברנו נבין בעזה"י את דברי רש"י "ואת לאה וילדיה אחרונים - אחרון אחרון חביב". מדוע רש"י לא כתב "אחרון אחרון חביב" על המילים "ואת רחל ואת יוסף אחרנים", הרי רחל ויוסף היו בסוף, ומדוע כתב זאת על לאה וילדיה?

והתשובה היא: כיוון שהסיבה שיעקב שם את רחל בסוף היתה לא רק בגלל חביבותה בעיניו, אלא כיוון ששיער וקוה שממנה יוולד הבן השנים עשר. לגבי הסיבה שיעקב שם את לאה לאחר השפחות כתב רש"י, שזאת משום שלאה היתה יותר חביבה בעיניו מאשר השפחות, וזו היתה הסיבה היחידה.

אמנם ניתן לענות על שאלה זו באופן אחר: רש"י כתב "אחרון אחרון חביב" על לאה מתוך מטרה שאנו נלמד בקל וחומר לגבי רחל, ואילו היה כותב זאת על רחל ולא על לאה היה מקום לחשוב שכלל זה לא נכון לגבי לאה והסיבה שהקדים אותה לשפחות היתה אחרת, ובאמת אין יעקב אוהב את לאה.

דרך אגב נוסיף, שעולה מפשט הפסוק שיעקב שם את בלהה וזלפה בקו שווה ולא זו אחרי זו, שאם כן היה צריך לכתוב מי קדמה למי, והסיבה לכך פשוטה: יעקב לא רצה לגרום מחלוקת ומריבה בין בלהה ובניה לבין זלפה ובניה בענין את מי יעקב מחבב יותר ומי חשוב בעיניו יותר.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה